Sunday, May 9, 2010



BUKAN isu tidak lagi bertamadun. Bukan isu belum lagi terbuka. Bukan isu belum lagi berubah. Isunya adalah budaya Sarawak adalah budaya bukan berasas polarisasi, budaya Sarawak adalah budaya kekitaan.

Berbagai etnik di Sarawak hidup dengan aman damai tanpa mempersoalkan kesukuan atau bangsa. Tidak timbul pertanyaan "awak orang mana" "Baru sampai sini" dan sebagainya.

Budaya Sarawak tidak mengenal warna kulit atau bentuk mata, jenis rambut, budaya Sarawak adalah budaya berbilang kaum yang hidup dengan harmonis.

Iban melananu,orang ulu, cina dan sebagainya boleh duduk semeja di kedai-kedai kopi, tidak sama dengan saudara-saudara kita di tanah besar, di mana polarisasi kaum itu amat jelas sekali.

Di semenanjung, jika kita berkunjung ke kedai-kedai mamak, di Sabah dan Sarawak disebut kedai-kedai kopi, kita biasa melihat, satu meja ditempati oleh kaum melayu, satu meja oleh cina dan satu meja oleh kaum india. Jarang kita dapat melihat percampuran. Percampuran yang biasa kita nampak hanya berlaku diperingkat korporat atau pada mereka-meraka yang berjawatan tinggi, mungkin secara kebetulan berkerja pada jabatan atau syarikat yang sama.


Kembali kepada PRK P212 Sibu, di mana penamaan calon telah berjaya dilaksanakan semalam di mana 3 calon bertembung untuk merebut kerusi parlimen tersebut. BN yang diwakili oleh SUPP dan merupakan wakil rakyat bertahan ditentang oleh Pengerusi DAP Sarawak dan oleh seorang calon Bebas, seorang warga emas.

Semalam dalam sidang akhbar penasihat DAP LIM Kit Siang menyatakan bahawa hanya keajiban yang membolehkan DAP menang untuk kawasan parlimen itu. Kit Siang seterusnya mencabar para pengundi Sibu, jika mahu perubahan, maka apa yang perlu mereka lakukan adalah mengundi DAP.

Sibu merupa kawasan majoriti cina, namun sejak 5 penggal lalu, kawasan ini tetap dimenangi oleh BN melalui parti SUPP.

Semalam juga Lim Kit Siang mengatakan bahawa PRK Sibu adalah pertarungan ABAD ini. Apa kah yang dimaksudkan oleh pemimpin DAP ini? Jawapannya sudah tentulah pihak mereka akan bermati-matian, menggunakan semua sumber kewangan yang ada dan seterusnya mempergunakan putar belit isu, seperti kebiasaan yang mereka lakukan pada setiap PRK atau PRU.

Parti pembangkang akan mempergunakan isu tanah, isu banjir dan isu kaum. Mereka sudah tentunya mempersoalkan semua ini, dengan mengatakan bahawa kerajaan tidak membela rakyat kerana selama pemerintahan BN yang menjangkau usia 50 tahun, maka masalah-masalah rakyat masih wujud.

Masalah-masalah peluang perniagaan akan juga dimainkan. Mereka akan membangkitkan bahawa projek-projek yang berjalan di Sarawak adalah kepunyaan orang-orang semenanjung dan hanya mempergunakan rakyat tempatan Sarawak sebagai batu loncatan.

Pada PRK Sibu ini, jelas BN dalam keadaan bertahan, kerana pihak pembangkang telah melihat isu-isu ini sejak awal-awal lagi.

Pembangkang akan terus mengapi-apikan semua isu ini, mereka akan membangkit keadaan curiga mencurigai antara kaum, demi matalamat politik sempit mereka.

Pembangkang akan memperkudakan Parti SNAP untuk menembusi kaum-kaum bumiputera Sibu, kerana mereka telah tahu bahawa kekalahan parti DAP sejak 5 penggal lalu adalah berpunca daripada undi para peribumi.

Mampukan Ketua Menteri Sarawak mempertahankan imejnya bahawa pada setiap PRK, maka selalunya kemenangkan kepada ketua menteri yang bergelar Pehin Seri itu? Sama-sama kita tunggu hari pengundian pada 16 Mei ini.

Akan berlakukan Pertembungan ABAD ini seperti dakwaan Lim Kit Siang, atau PRK Sibu Sarawak hanya PRK biasa sepertimana PRK-PRK sebelumnya?

1 comment:

Anonymous said...

SEBAGAI UMMAT ISLAM GMC INGIN BERPESAN PADA MASYARAKAT ISLAM SIBU JGN SESEKALI TERTIPU DENGAN PUTAR BELIT DAP TERUTAMA PAS YANG MENJADI " BARUA' PADA DAP !!